petek, 06. januar 2006

Andy Kaufman

V sredo so na nacionalki zavrteli film Man on the Moon Miloša Formana, z genialnim Jimom Carreyem. Povod za tole razmišljanje.
.
Umetnost se da ločiti na tisto, ki se ubada s smiselnostjo lastnega obstoja, in preostalo. "Visoka", pomembna umetnost, spada v prvo kategorijo vsaj zadnjih 150 let, kolikor približno obstajajo inštitucije umetnostnega sistema, kakršne poznamo še danes. Časi, ko je bila visoka umetnost vprežena v bistvo inštitucij, kot sta Država ali Cerkev, so dokončno minili.
Potrebo po utilitarni funkciji umetnosti danes zadovoljujejo dizajn, dekoraterstvo, pop, če smo pri glasbi, in "štanc", če govorimo o klasičnem slikarskem in kiparskem metjeju.
Stvari so redko črno-bele, in tudi pri taki delitvi umetnosti obstaja precej izjem (tudi takih, ki potrjujejo pravilo), mejnih primerov in nesporazumov. Elaboriram lahko v komentarjih.
.
Za "visoko" umetnost je značilno, da dajo avtorji jasno vedeti, da rušijo norme zavestno. Da je za pervertiranjem tradicije in pričakovanj - iskanje smisla in s tem motivacije za delo.
Picassa ne bi sprejeli kot so ga, če ne bi bili na voljo dokazi njegove genialnosti v vsem razumljivi obliki mladostnih študij v slogu klasičnih mojstrovin.
Cagea ne bi nihče jemal resno, če ne bi bil študiran, uveljavljen glasbenik, ko je objavil slavni komad 4'33".
Če bi si Ive Tabar vrtal luknjo v koleno kar tako, bi ga slej ko prej umirili s prisilnim jopičem. Ker si je luknjo v koleno vrtal v galeriji, pred kamerami, je "umetnik".
Brez šopirjenja z intelektualnim potencialom, z vednostjo, informiranostjo in uvidom, ironija ni ironija, parodija ni parodija, cinična distanca ni cinična distanca, pač pa se vse skupaj spremeni v blodnje norca.
.
Za rušenje tabujev so potrebna jajca, čeprav se šopiriš z zavestnim namenom.
Za rušenje tabujev ob drznem skrivanju zavestnega namena - so potrebna kohones.
.
..
Krhki Andy je imel kohones.
Ves svet je imel za norca,
za ceno tega, da je imel ves svet
za norca njega.
.
Za zavestni namen
je vedel le sam.
OK, in Bob Zmuda.
.
.
Z lepo definicijo humorja ponavadi postreže Sašo Hribar: smešno je, če povsem običajno situacijo prestaviš v drug koordinatni sistem. In prav "odmik od koordinatnega izhodišča" odlično opiše tudi "visoko" umetnost.
.
Humor je, prav kakor umetnost, dekadentno razsipavanje s presežki intelektualnega potenciala, in bogati tisti del življenja, ki obstaja poleg najosnovnejših življenjskih potreb.
In tudi humor lahko postane štanca.
.
Umetnost pa je vztrajati v ironični distanci do smešnega, in ostati duhovit.
"Antihumor" je visoka umetnost. Andy ga je utemeljil.
.
Picasso in Braque sta risala oglato. Izumila sta kubizem. Utemeljila sta žanr.
Kaufman je impersoniral Elvisa. Še več - Kaufman je izumil impersoniranje Elvisa. Utemeljil je žanr.
.
Andy Kaufman, ta obupno zanič komedijant, ta klavrni derivat
brezupne želje biti duhovit, biti v središču pozornosti;
ali
ta genij, ki je edini vedel, da ima stvari pod kontrolo;
ta mojster, ki je režiral Trumanov Show tako, da so bili Truman vsi drugi;
ta Umetnik "visoke umetnosti",
je odšel v slogu.
.
Ko je pri rosnih 35 letih insceniral svojo smrt, je bil svet že pripravljen.
Nihče mu ni nasedel.
.
Frajer pa je iz inata
umrl zares.
Za (nikoli ni kadil) pljučnim rakom.

1 komentar:

  1. In Salvador Dalí je najprej obvladal tradicionalne tehnike risanja, ravnanja z opremo ter se nato podal nad nadrealizem?

    OdgovoriIzbriši