sreda, 07. maj 2008

Dvojna penetracija

Pravkar sem končal tole sliko.
.
Ker zelo nazorno predstavlja,
za kaj si v slikarstvu prizadevam,
si zasluži tale prispevek.
Klikni za povečavo (pazi).
.
Spošno
.
Danes je težko držati čopič v roki.
Modernizem v slikarstvu je že dolgo le še historični slog, ampak že tam je na samem začetku razpon možnosti (od belega kvadrata na beli podlagi, do črnega kvadrata na črni podlagi) definiral neki Malevič. V umetnosti s količkaj ambicije je pa žal tako: definirane poti so zaprte poti.
A long story short: z upoštevanjem konstante, da bom iz principa vztrajal pri čopiču, sem se pred leti prikopal do "metode", ki me še vedno motivira:
.
fetišizirati metje, sabotirati siže
.
V tej sliki je nakopičenih absurdno veliko (150-200) ur dela. Naslikana je z oljnimi barvami na s klejem in bolonjsko kredo grundirano laneno platno - klasično, skrbno, v skladu z najboljšo tradicijo slikarskega ceha.
Verjamem da je podoba, ki jo artefakt-slika nosi, manj pomemben del katerekoli slike. Vsekakor pa se večinoma trudim, da bi ustvarjal čim težje prebavljive podobe. Privlačno lepo naslikane, a bolj ali manj subtilno sabotirane.
Dobra slika naj vzbuja strahospoštovanje: kot "predmet" spoštovanje, kot "podoba" pa mora vzbujati dovolj nelagodja, da kot stenski okrasek v normalnem stanovanju enostavno ne more viseti.
Naj jih pač kupujejo inštitucije, zbiralci in investitorji. Dokler so še poceni ;)
.
Kvadrati
.
Našim medijem ljubi slikarji menda ustvarjajo "cikle". Zadnjič sem denimo gledal neko oddajo o kulturi, kjer so predstavljali nekega slikarja. Kustosinja je nadvse strokovno razlagala, kako zelo so si želeli razstavljati njegov "rumeni cikel", ker pa imajo tako poln program, je prišel na vrsto šele po 2 letih. Slikar pa se je želel pokazati z najnovejšimi deli, tako da na pričujoči razstavi sedaj lahko gledamo njegov "roza cikel", ki pa da je tudi zelo dober...
.
Sam tako ne znam in nočem. Že sama misel na to, da bi v Boesnerju vsake pol leta kupil diskontni ajmer neke barve in nato čimhitreje obrisal čopič ob čimveč platen, me navdaja z grozo.
Tako niti ne zmorem, ker slike, v kakršne verjamem, terjajo strašno veliko časa. Zato moje "igre" potekajo vzporedno. Ena izmed njih so Kvadrati.
"Dvojna penetracija" se mi zdi doslej najboljši Kvadrat.
(Na spletni strani so v tem razdelku zaenkrat tudi neke starejše slikce, ki definiciji igre ravno ne ustrezajo in so pač le kvadratnega formata.)
.
Dvojna penetracija
.
Naslov in sliko je treba seveda jemati kot metaforo. Namiguje na to, da RKC penetrira to deželico na 2 nivojih. Skozi Gospodarstvo Rast v lasti Mariborske nadškofije je lastnica firme T2, ki, kot ostali dobavitelji kabelske televizije, od polnoči do petih zjutraj - predvaja pornografijo. Ker gledanje pornografije pelje v Greh, pa RKC upravlja tudi s tisoči lepih cerkva, kjer se da dobiti odvezo.
.
Jaz Cerkve sploh ne obsojam. Če bi jim pred leti uspelo doseči prepoved predvajanja pornografije, lastništvo T2 danes ne bi pomenilo nič spornega. Ker tisto ni šlo skozi, pa se mora podjetje pač obnašati tržno in s programom parirati konkurenci.
Nič spornega se mi tudi ne zdi, da RKC plemeniti denar skozi lastništvo podjetij - katoliške zasebne šole so povsod po svetu pojem dobre izobrazbe, Karitas pa je po kolapsu Rdečega križa prevzel pobudo na tem področju. Da o duhovni oskrbi vseh, ki jo potrebujejo, in o obredju (krst, birma, polnočnica, žegen, poroka, pogreb), ki je neločljiv del slovenskega kulturnega izročila, ne govorim.
.
Gre pa pač za nesrečno naključje, pa za blamažo zaradi tiste prednovolene napovedi o hitri prodaji T2...
Vse skupaj je seveda tudi precej hecno. Ampak jaz nisem hudoben - pač hodim po svetu z odprtimi očmi in se stvarem iskreno čudim.
To sliko pa velja razumeti le kot majhnega otroka, ki v svoji nedolžnosti v sami haljici obrača kozolce in pri tem ljudem nevede kaže reči, ki jih sicer vsi poznajo, a so se jih naučili sramovati.
.
Lahko noč.

3 komentarji:

  1. Če smem, bi malo predstavil svoje vtise o sliki.

    Ko sem si jo pogledal, še preden sem prebral tekst, sem naprej pomislil, da parodira idilično turistično podobo Slovenije in namiguje na promiskuitetnost prebivalcev te dežele v skladu z reklom, ki je na jugu zelo priljubljeno: "Tako mlada, pa že Slovenka".
    Potem sem začel bolj pozorno gledati. Opazil sem blagovno znamko T2, zemljevid Slovenije, prepreden z internetnimi povezavami in cerkvice na hribčkih (če se ne motim, je to uradni znak slovenske RKC). Tedaj mi je postalo jasno, da gre za aferico v zvezi z pornografskimi vsebinami, ki jih ponuja podjetje v lasti RKC.
    Slika je družbeno akltualna, verjetno celo preveč aktualna, kajti čez 10 let, ko bo cerkev končno prodala svoje lastniške deleže v T2, ne bo nihče več vedel, na kaj se slika nanaša.

    Drugače mi pa ni čisto jasno, na katerih dveh nivojih RKC penetrira to deželico. Na nivoju politike in gospodarstva? Preko ponudbe TV vsebin in preko ponudbe verskih vsebin v cerkvah?

    OdgovoriIzbriši
  2. hvala za izčrpen komentar. super publika si.

    - ja, to o aktualnosti je zanimiva tema.
    oznake "kronist" se vedno otepam. vedno poudarjam, da je sliko treba gledati kot artefakt, katerega le del je "podoba", ki jo nosi. akt slikanja jemljem pravzaprav kot konceptualno početje, katerega rezultat (in materialni dokaz nakopičenih ur dela) je predmet-slika. podoba je le izgovor. torej - tudi če "aktualnost" podobe mine (in bi bilo to slabo), velika večina slike vendar ostane.

    drugi vidik je pa tole: "kronizem" se da vendar očitati prav vsaki sliki, ki je izpeljana v dovolj ilustrativni maniri, da se da motiv prepoznati. to, prvič, ni nič posebnega, in drugič, nič slabega. a boš Picassu iz modrega obdobja očital, da je bilo tisto "takrat tam", ti pa si "tukaj in zdaj" in torej slika ni več "aktualna"? ali boš "škofjeloški zimski idili" kakega ljubiteljskega malarja očital, da je si ti v Ljubljani, poleg tega pa je že pomlad?
    prav vsaka slika je vsidrana v lasten prostor in čas. v stalnih zbirkah galerij zelo različne zadeve sobivajo skupaj, pa to gledalcev nič ne moti. trdim, da zato ne bi nikogar smelo motiti niti, če opus konkretnega slikarja deluje heterogeno. zavzemam se za popolno avtonomijo slik! :)
    da je vsidranost v konkreten prostor-čas ali celo navezava na konkretne znane dogodke - za sliko dobra stvar, ker omogoča hitrejše kopičenje "metafizičnega balasta", pa sem menda razložil že tule.

    - na katerih 2 nivojih?
    občutek mam, da sem to že parkrat razložil, čeprav ne bi bilo treba, ker je dovolj očitno. itak pa imam najraje, da si ustvarjalni gledalec omisli izvirno razlago, ne da bi poznal "predpisano".
    no, še enkrat:
    na moč duhovito je, da ista inštitucija dobavlja Greh in Odrešitev. temu pravim "dvojna penetracija". osnovnaa plast slike pa je ilustracija te metafore.

    OdgovoriIzbriši
  3. Glej, umetelnost! Je aktualna in je globalna! Vanjo je vloženih najmanj 30 minut trdega dela!

    http://nevarnokorenjeizvesolja.blogspot.com/2008/05/nevarnokorenjeizvesolja-si-eli.html

    OdgovoriIzbriši