petek, 6. november 2009

Mladinina pravica do drugačnega videnja

Odprem danes Mladino, pa na 12. strani, v rubriki Manipulator, zagledam obupno zanič (zrnato, neizostreno, slabo osvetljeno in porazno kadrirano) podpisano avtorsko fotografijo 3 od teh 5 Ovc (ki skupno predstavljajo 1-2% neto poslikane površine vseh razstavljenih platen), pod njo pa podobno kakovosten podpisan avtorski članek, bojda "poglobljeno strokovno recenzijo" moje razstavice, ki bo vsaj še naslednji teden visela v Muzeju novejše zgodovine.
.
Strnjen povzetek remek dela slavnega slovenskega novinarja Marjana Horvata se glasi takole:
...razstava fotografij z naslovom Slike ... sin Marka Štrovsa ... NSi ... KSD ... MATILDA ...
.
Torej - jaz razstavi nisem dal naslov "Slike" brez razloga. Naslov sem skrbno izbral natanko z namenom, da bi genijem tipa Marjan Horvat olajšal umetniško percepcijo - da ne bi, skratka, na slikarski razstavi v silnem iskanju fotografij - cerebralno bankrotirali.
.
Zdaj - jaz sicer ne vem, kaj počne ata Horvat, me pa pravzaprav niti ne zanima. Čeprav se meni konkretni veleumni novinarski dosežek ne zdi vreden pol kurca, mi kljub temu ne pade na pamet, da bi avtorstvo pripisoval komurkoli drugemu, kot pač podpisanemu. Tudi nimam posebne potrebe, da bi poleg podpisa Marjana Horvata pisalo, da je to sine od fotra od Marjana Horvata, katerega bitje in žitje da najbolje opiše beseda Matilda.
.
Ampak Marjan Horvat je gotovo brihten fant in precej verjetno je, da je zapisal, kot je, namenoma. Da si je prizadeval doseči nek cilj. Poglejmo torej, kam bi lahko meril:
- sugeriral je, da so slike na moji razstavi fajn, ampak da jih gotovo nisem narisal jaz, ampak Marko Štrovs (v skladu s tezo, da je delo Shakespeareja preveč zajetno in kompleksno za eno osebo in da on ne more biti avtor - resnica pa da potemtakem je, da je vse tisto napisal nekdo čisto drug, ki pa se je, le po naključju, ravno tako imenoval Shakespeare)
- sugeriral je, da so slike zanič, kar pomeni, da jih gotovo nisem narisal jaz, ampak Marko Štrovs, ki je torej le zlorabil moje ime, da bi se lažje infiltriral k Dežmanu
- sugeriral je, da so slike fajn in na mestu, čeprav sem jih narisal jaz, da pa jih nikakor ne bi smel obesiti v Cekinovem gradu, ker je Marjan Horvat enkrat videl Markota Štrovsa in Dežmana skupaj na televiziji
- sugeriral je, da so slike zanič, da pa je Marko Štrovs s križem in mečem prisilil gospoda Dežmana, da jih, v nasprotju s svojimi visokimi umetniškimi merili, proti svoji volji obesi v Muzeju novejše zgodovine
- sugeriral je, da so moje slike fajn, vendar pa so všeč tudi gospodu Dežmanu, pod katerega direktorovanjem pa bi bilo treba v Muzeju novejše zgodovine razglasiti prepoved prirejanja kakršnihkoli umetniških razstav, razen tistih, katerih avtorji so si ime spremenili v Janez Janša
- ...
.
Tale Marjan Horvat je gotovo brihten fant, pa je svoje remek delo genialno zastavil tudi tako, da med vrsticami nič kaj subtilno, ampak na megafon, vpije: NEPOTIZEM!
Povedati nam hoče, da je meni ata konkretno razstavo zrihtal.
No, to je ravno nasprotno od resnice. Jaz to vem, lahko tudi tu napišem, verjeti pa itak ni treba.
Pred mesecem me pokličejo v MNZ, v pisarni sta slikar Črtomir Frelih in direktor Jože Dežman.
- Tole se nama zdi fajn... Bi mel razstavo? Kr drug teden, mamo glih frej. Ad hoc, nobenih tiskovin, nobene mega otvoritve, email vabilca samo razpošljemo - je pa prostor en mesc frej.
- Kako ste zvedl zame?
- Tale tukaj mi je povedal, Črtomir Frelih.
- Sigurno? Po nobeni drugi liniji?
- Je tako.
- Ajde, pripeljem slike.
malo kasneje:
- Pa poznaš ti enga Markota Štrovsa?
- Ja, oče. A vam je slučajno on kej reku?! Ne bi maral "po zvezah"!
- Nisem vedu da sta sploh v žlahti...
.
Hec je drugje.
Hec je v tem, da to ve tudi Marjan Horvat. Vem da ve, ker me je par dni nazaj klical po telefonu, se predstavil kot novinar Mladine in povedal, da to ve, ampak da Mladina pač pripravlja nov napad na ideološki fronti.
Povedal je, da je prebral Štabni dokument in sugeriral, da bi v zvezi z mojo razstavo lansiral afero v neki drugi točki, ampak sem mu prijazno svetoval, da iz tistega jaz ravno ne bi delal afere.
Povedal je tudi, da bo spisal genialno recenzijo razstave, da pa si je sploh nima namena ogledati, ampak bo napisal kar na pamet.
Jaz sem mu potem prijazno svetoval, naj si stvar vendarle pogleda, da je fajn, pa tudi napisal bo lažje. Če pa že išče kaj zanimivega, naj se razpiše o tem, da so otvoritev popolnoma bojkotirali. Bojkotirali so jo janševiki in krščanarji (ti so so razstavo proti svoji volji par dni kasneje blazno množično ogledali, ko so tam obhajali obletnico SKD), tardeči itak, kulturniki pa sploh, da o novinarjih ne govorimo. Bojkot je bil tako očiten, da bi ga lahko z nožem rezal.
.
* * *
Mladina je bila vedno najbolj zanimiva, ko je bila v opoziciji. Enako velja za vsa občila - ko so na oblasti njihovi, se nujno bolj ali manj spremenijo v trobila. In meni osebno se trobila gravža brati - to je poden v smislu intelektualnega izziva. Mladina je danes v situaciji, ko je provladno trobilo, in jaz to stisko razumem. V podobni situaciji je, kot so bili Janševi brezplačniki takrat pred volitvami.
.
Ampak če si želi ohraniti videz skozi "likovno kritiko", naj se raje razpiše o tej diverziji bioenergetikov.
Če se želi iti raziskovalno novinarstvo na področju nepotizma v slovenski kulturi, naj razišče sorodstvena razmerja med teticami na kulturnem ministrstvu in njihovimi artističnimi partnerji, otroki in posinovljenci. Follow the money, vraga - sam nisem, razen statusa, v življenju pokasiral še niti tolarja subvencij!
Namesto nedolžnega, zastonjskega, priložnostnega zapolnjevanja praznih sten na MNZ, pa za začetek raje revidirajte naše drage predstavitve na Beneškem bienalu in podobno.
.
Če Mladino skrbi nepotizem na splošno, pa naj raje vrže oko na take primere. Neverjetno močna podpora državnih podjetij in privat bogatašev - za robo (gre za prodajanje določenega videza), ki je škart.
.
In končno - če Mladininega Marjana Horvata v resnici skrbi nepotizem, naj vpraša svojega urednika sleš lastnika, koliko članov dinastije Repovž - Lorenci je poslovalo na Delu, preden je tamlajši skupaj s tistim udbovskim Saftijem kupil Mladino.
.
Lahko noč.

3 komentarji:

  1. Ej Pero, razloži to cerebralno bankrotiranost, iz prve roke ti povem da tega noben ne zašteka!
    Btw dobro igraš :)

    OdgovoriIzbriši
  2. "iz prve roke" kot - tvoj kolega ne zašteka, al kot - ti ne zaštekaš? :))
    ne, sej verjamem - z več koncev sem denimo izvedel celo, da marsikdo še ni slišal niti za avtokefalnost, kaj šele za cerebralno bankrotiranost. naj se trudim pisat še tako gmajn, še vedno izpadem kao preveč učen...
    .
    no, Mladina ima enega Jureta Aleksiča, ki je po mojem mnenju en največjih slovenskih stilistov. sploh ni nujno, da se jaz z vsebino njegovih zapisov strinjam - ampak način, kako je napisano - to je čista poezija, res.
    no, prav on je pred časom lansiral sintagmo "cerebralni bankrotiranec", menda v pisanju o družinskem zakoniku (jasno, tudi z mano se najbrž ne bi strinjal), oseba, ki se je prepoznala, pa je na sodišču dosegla, da ima Mladina na grbi nekakšne sankcije.
    jaz se seveda vseskozi absolutno zavzemam za bogatenje slovenskega jezika in sem hkrati hud borec proti njega siromašenju. zato se mi je zdelo absolutno nujno v pisanju v zvezi z Mladino - sintagmo uporabiti.
    jasno je, da v resnici ni namenjena novinarju Horvatu, niti njegovemu pisanju - sem jo pa pač moral nekam umestiti, jo uporabiti v stavku.
    v lingvističnem smislu gre za podporo Mladini, in Mladina to, ma upam si trditi - razume.
    če se jaz z marsičim vsebinsko še tako ne strinjam, sem v bran slovenskega jezika (v širšem smislu) pripravljen prvi iti na barikade.
    enako kot se mi zdi naravnost debilno, da je sodišče nekemu glasilu naložilo, da sme o nekom pisati izključno v smislu: "Ćerani je Car", se iskreno zavzemam tudi za rehabilitacijo sintagme "cerebralni bankrotiranec" in vseh njenih izpeljank.

    a zdej kolega zašteka? :))
    lp!

    OdgovoriIzbriši
  3. Ker si že večkrat omenil umetniške akcije, ki temeljijo na spremembi imena, bi morda lahko na pojav nepotizma (in tvojo cinično distanco do njega) opozoril s preimenovanjem v Peter Markosson? ;-)

    OdgovoriIzbriši