sreda, 8. oktober 2014

O idealnem naročniku

kolumna objavljena v reviji HIŠE #84, junij 2014
.
Za vsako hišo, vredno objave v tej reviji, poleg arhitekta stoji tudi naročnik. Arhitekt si je lahko sposoben zamisliti še tako dobro prebivališče, a brez dovzetnega financerja, ki bi njegovo vizijo podprl, hiše ne bo. Na srečo lahko, preden zapademo v brezplodno prepiranje o kuri in jajcu, torej o potrebi in viziji, stvar malo ublažimo z oceno, da se vizionar in naročnik posrečene hiše mnogokrat najdeta v isti osebi. Prilika o bosi kovačevi kobili nas sicer spomni, da mnogokrat ne. Precejkrat pa le. Ampak predmet tega spisa niti niso arhitekti, ki publicirajo svoj dom.
.
Sposodimo si (to so dejanski citati!) šopek abotnih visokoletečih puhlic o prislovičnem zglednem investitorju – biti mora "razgledan", "visoko kultiviran", "z zavedanjem o pomenu bivanjske kulture", "z dvignjeno zavestjo o pomenu arhitekture", "z močno izraženo željo po aktivnem sodelovanju v zapletenem in čarobnem procesu oblikovanja našega bivalnega prostora, gradnje hiš, mest ali regij", "pozoren na občutke, ki jih zbujajo oblike, volumni, materiali, barva in svetloba", ceniti mora "prostorska doživetja" in biti "kreativen ustvarjalec trajnostne prihodnosti". Aja, pa zavedati se mora, "da je arhitektura umetnost". Pa črtiti črne gradnje. Sovražiti mora pisane fasade. In brezpogojno spoštovati Stroko, s (strokovno) pisanimi fasadami vred. Kajti vse to so le nujni pogoji za 'status idealnega naročnika', nikakor pa zadosti za 'status strokovne blaženosti', da bo jasno.
Kaj pa vem… Na tovrstne prazne floskule nisem nič manj alergičen kot na famozni trpni glagolski način (pasiv) v arhitekturnem gosgovoru. Sam bi si kot naročnik življenjske investicije na drugi strani želel predvsem osebo, ki je svoje strokovne abstrakcije sposobna tudi verbalno artikulirati na jasen, preprost, razumljiv način. Kot arhitekt pa bi najprej pazil, da ima investitor dovolj denarja za dostojno izvedbo projekta.
.
Denarja pa je, na pragu 7. leta krize, v gradbeništvu vedno manj. Gradbeni mastodonti so izpuhteli, mnogi ambiciozni projekti nedokončani nasedli, zasebni investitorji, ki na leto še zgradijo nekaj tisoč družinskih hiš, pa so s praznjenjem nepremičninskega balončka in igricami z obdavčitvijo premoženja vedno bolj zadržani. Arhitektov je na FA po vojni diplomiralo več kot 4.000, manjši del, ki je aktiven in registriran na ZAPS, pa se prebija vedno težje. "Arhitekti so po podatkih zavoda za zaposlovanje postali eni najmanj zaposljivih strokovnjakov. Plače arhitektov so se v Sloveniji s 25 tisoč evrov bruto leta 2010 znižale na 15 tisoč evrov leta 2012." (Arhitekti bi radi delali /Trendi /Finance 17.10.'13)
.
* * *
Poslušamo o izgubljeni generaciji Y, o prekernih (ne)zaposlitvah izobraženih mladih, ki jih ne ščitijo sindikalni varuhi zaposlitev za nedoločen čas, regresov in 13. plač; o begu možganov, izseljevanju potencialno najproduktivnejših državljanov. Stari čepijo na predimenzioniranih in potratnih modificiranih tipskih projektih socializma, mladi brez varnih služb ne dobijo niti kreditov za precenjene luknje po davno amortiziranih soseskah. Tajkunom se je zalomilo, denacionalizacijski dediči so svoje obrnili, srednji razred izginja, kdor še ima, pa se raje tiho drži nazaj.
.
V Sloveniji kar 85 odstotkov mladih živi doma
V Sloveniji je leta 2011 doma živelo 21 odstotnih točk več mladih kot 2007. Z Malto si delimo neslavni rekord. Vse daljše življenje pri starših, v kar so mladi prisiljeni zaradi ekonomske krize, ima resne posledice na njihovo neodvisnost, prehod v odraslost in tudi na njihov občutek družbene izključenosti. (Eurofound /Foundation Findings: Social situation of young people in Europe, 24.3.'14)
.
V tem kontekstu se da poudarjeno hrepenenje arhitektov po imaginarnem renesančnem naročniku seveda razumeti. To hrepenenje pa se žal manifestira, zdi se, v poudarjenem sklicevanju Stroke na Stroko, v zapiranju v cehovstvo, v lobiranju za sinekure in "rekete" v postopkih, ki so v konkurenčnejših okoljih, kamor množično bežijo naši možgani, že zdaj mnogo enostavnejši kot pri nas. In v sanjarije iz 2. odstavka. V občutek Poklicanosti in gon po Oznanjevanju. Namesto da bi kriza snovalce motivirala k iskanju racionalnih, poceni, dostopnih rešitev akutnih problemov resničnih ljudi – se dogaja obratno.
Kaj naj si človek misli, ko ob kastriranih generacijah, ki se ne morejo osamosvojiti - drago izšolani mag.inž.arhi tarnajo nad krivico, da "arhitektura nima statusa Umetnosti"? Halo, pri nas niti umetnost (v najožjem smislu) nima statusa umetnosti - vse je le "ljubiteljska kultura", 'statusi' arhitektov in (drugih) umetnikov pa kvečjemu socialna kategorija Razvida MK.
Vse silno ozaveščanje ruralcev, celo projekti arhitekturnega vzgajanja otrok – so bolj kot odgovor na potrebe ljudi – hermetična zgodba prekladanja "sredstev" iz javne v zasebne malhe.
.
Ozrimo se še enkrat na zgornji graf. In pomislimo na Situlo, ki kot opevan, strokovno nagrajen (zasluženo!) spomenik - kot simbol vsega, kar je šlo narobe - sameva neprodana, prazna, brez ljudi, nad nadvse urbano ranžirno postajo.
Idealnih naročnikov in kupcev se ne da pridelati na silo. Pojavili se bodo sami od sebe – ko bo ekonomsko in siceršnje vzdušje na tem lepem koščku sveta manj zatohlo. Kot osamosvojeni, samostojni, odgovorni, zaposleni, kreditno sposobni mladi ljudje, s skromnim presežkom denarja, časa, duha in veselja do življenja.
Ampak najprej je treba bika zgrabiti za roge.






15 komentarjev:

  1. OBVESTILO O OBVESTILU.

    To je že čas, da začnete, ki se ukvarjajo s sabo, moje ime je Leonardo Vuković iz Varaždina, vendar trenutno živi v Mariboru, Sloveniji, z njo dva mlada.
    Želim uporabiti ta medij za svetovanje in spodbujanje vsega tukaj. Getting spletu posojila, ni tako enostavno, kot se zdi, sem dobil svoj prvi spletni posojilo v letu 2011, ko sem izgubil ženo, na srečo za mene sem bil sposoben izpolniti s svojim plačilom in sem pokrivajo posojila v ustreznem času. Oktobra 2017 sem potreboval denar za refinanciranje mojega dela, vendar sem že izgubil stik z družbo, ki mi je dala posojilo. Poskušal sem iskati na spletu, vendar sem končal z zaupanjem v nepovratno kreditno podjetje, vendar sem izgubil več kot
    87393HRK, preden sem ga spoznal. Vabim vse, naj bodo previdni in pametni, ko iščejo za posojilo spletne znaki so očitno NE, ponavljam DO Ne zaupajte družbam za posojila prek brezplačne poštne domene, kot je @ gmail.com @ yahoo.com .. @ outlook.com ali @ hotmail.com. vsi so ponarejeni. nobena pravna posojilna družba ne uporablja take pošte.
    V maju 2018, sem prejel pošto od blog delovnih mest, in ko sem dosegel za svojo kreditno kartico v roku 48 ur po zaključku postopka preverjanja. Hvala GLOBAL FINANCE ..
    Če potrebujete nujno poslovno posojilo ali osebno posojilo, se lahko obrnete na mojem posojilodajalcu, dobri ženski po imenu Sarah Harvey. Prepričan sem, da večina izmed nas ve, da je pomagalo veliko ljudi iz naše države

    .
    Email-sarahharvey@myglobalfinancefund.com

    PROSIMO, če je ne morete vrniti posojilo ali nameravate pobegniti po pridobitvi posojila
    Lahko me tudi kontaktirate za kakršnokoli pomoč prek mojega elektronskega naslova leonardovukovic015@gmail.com

    OdgovoriIzbriši
  2. = Ponujamo široko paleto finančnih storitev, ki vključujejo: poslovno načrtovanje, komercialne in razvojne finance, nepremičnine in hipoteke, kredite za konsolidacijo dolga, poslovne kredite, zasebna posojila, posojila za refinanciranje doma z nizko letno obrestno mero za fizične osebe, družbe in pravne osebe. . Privoščite si najboljše za svojo družino in lastni dom sanj ter naš sistem splošnega posojila. Zainteresirani kandidati se morajo obrniti na nas preko BBM INVITE: {D8980E0B}
    WhatsApp Only: (+44) 7480 729811
    Tel .... (+44) 7480 729811
    E-pošta: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    OdgovoriIzbriši
  3. ponudba posojila v 48 urah.
    Zdravo Imate finančne pomisleke? In tisti, ki imajo težave pri pridobivanju kapitalskih posojil pri lokalnih bankah in drugih finančnih institucijah. Oglejte si ta naslov E-mail: maurogiovanni00@gmail.com

    OdgovoriIzbriši
  4. ponudba posojila v 48 urah.
    Zdravo Imate finančne pomisleke? In tisti, ki imajo težave pri pridobivanju kapitalskih posojil pri lokalnih bankah in drugih finančnih institucijah. Oglejte si ta naslov E-mail: maurogiovanni00@gmail.com

    OdgovoriIzbriši
  5. Pozdravljeni vsi, jaz sem Chloe Raymond iz palmovega pristanišča Florida 34682. ZDA se tako vrvam vračam na ta odličen forum, da pričam o pomoči, ki sem jo dobil od gospoda Elija. Obupno sem potreboval posojilo v drugih, da ne bi bil dolg in finančne vezi, ki mi jo je postavil moj bivši mož. Bilo je zelo slabo, da moram poiskati pomoč pri prijateljih, družini in celo banki, a na eni bi mi lahko pomagali, ker je bila moja kreditna ocena res slaba. Tako sem brskal po računalniku in videl nekaj pričevanj ljudi, ki jim je gospod Elija pomagal pri posojilu, nato pa sem se odločil, da se obrnem nanj na njegov e-poštni naslov_ loancreditinstitutions@gmail.com, nato sem od njih prejel e-poštno sporočilo in naredil vse, kar sem zahteval od jaz. Na moje največje presenečenje so na moj račun nakazali posojilo v višini 60.000 USD, ki sem ga zahteval, in zdaj sem tako vesel, da sem poravnal svoj dolg, prav tako sem začel s poslovanjem preostalega zneska, da bom skrbel zase in za svojo družino. Če potrebujete posojilo, se obrnite na najboljšega posojilodajalca vseh časov, gospoda Elijaha, na njegov e-naslov: (loancreditinstitutions@gmail.com) ali (Loancreditinstitutions@protonmail.com)

    OdgovoriIzbriši
  6. Pozdravljeni, registriran sem posojilodajalec zasebnega denarja. Ljudem, podjetjem, ki morajo posodobiti svoje finančne razmere po vsem svetu, dajemo posojila z zelo nizko letno obrestno mero v višini le 4% v enem letu do 30 let povračilo katerega koli dela sveta. Dajemo posojila od 5.000 do 5.000.000. Naša posojila so dobro zavarovana za največjo varnost je naša prioriteta. Zainteresirani naj nas kontaktirajo po e-pošti. Nato nas kontaktirajte danes po e-pošti na: pierredubreuil35@gmail.com

    OdgovoriIzbriši
  7. Ali potrebujete hitro posojilo za podjetja ali plačilo računov s 3-odstotnimi obrestmi? Ponujamo poslovna posojila, osebna posojila, stanovanjska posojila, avtomobilska posojila, Xmas posojila, študentska posojila, posojila za dolgove e. TC. Kakorkoli že, vaš kreditni rezultat. Našim številnim strankam po vsem svetu zagotavljamo finančne storitve. Z največjo zapadlostjo od 1 do 30 let se naše posojilo giblje od 3.000 € (tri tisoč EUR) do 500.000.000 EUR (v milijonih EUR) loansharkinginvestment@gmail.com ali whatsA +1 803-371-3267

    OdgovoriIzbriši
  8. Iščete poslovno posojilo? osebno posojilo, stanovanjsko posojilo, avtomobilsko posojilo, študentsko posojilo, konsolidacijsko posojilo, nezavarovano posojilo, posojilo tveganega kapitala z obrestno mero 2%, zainteresirani vlagatelji naj nas kontaktirajo po e-pošti: (georgeanderson.loanfirm255@gmail.com)

    Nujna ponudba posojila.

    OdgovoriIzbriši
  9. Ali potrebujete kakršno koli finančno pomoč? Osebna posojila? Posojila? Hipotekarna posojila? Posojila podjetja? Financiranje kmetijstva in projektov? Dajemo posojila po 2-odstotni obrestni meri! Kontakt: (georgeanderson.loanfirm255@gmail.com)

    Nujna ponudba posojila.

    OdgovoriIzbriši
  10. Zdravo vsi ,
    Jaz sem Rebeka iz Ljubljane in želim samo izraziti globoko zahvalo Cooprative Rosselli za njihovo iskrenost, odprtost, preglednost, resnicoljubnost, ljubezen in podporo med in po tem, ko so od njih dobili posojila. Precej sem bil v rokah teh prevarantov in čas mi ne bo dovolil, da bi povedal vse, kar sem v zadnjih nekaj mesecih šel po spletu pri gostu ali dobil posojila, da bi se tukaj domoval v slovenščini, ampak Bog mi je odgovoril molitve s podporo in ljubezni gospe Rosselle Riccardo, ki me je sprejela in razumela z menoj kljub mojemu prvotnemu dvomu in nezaupljivosti ter s svojim dobrim srcem in ljubeznijo, zdaj sem lastnica doma prek svojih 2-odstotnih posojilnih skladov in sem se zaobljubila širite to novico in tudi svetu sporočite, da je še vedno pristnih in nekaj dobrih spletnih posojilnic, ki lahko pomagajo in oživijo suho kost, kot sem bila prej. Ne poslušajte in preberite tega pričevanja, ker je to resnična izkušnja, ki spreminja življenje, in vsakdo, ki potrebuje to vrsto obračanja, ne sme oklevati ali dvomiti v to, ker sem dokazal in prisegam na nebesa, da je ta zgodba resnična in tudi zgodba moje izkušnje z njimi. Oglejte si jih po e-pošti, če potrebujete finančna sredstva! email: rossellacooperative@hotmail.com, ali pa jo lahko pokličete prek njenega e-poštnega naslova: rossellacooperative@hotmail.com za hiter klic klepeta ali whatsapp / +35677926593

    Hvala
    Rebeka

    OdgovoriIzbriši
  11. Zdravo vsi ,
    Jaz sem Rebeka iz Ljubljane in želim samo izraziti globoko zahvalo Cooprative Rosselli za njihovo iskrenost, odprtost, preglednost, resnicoljubnost, ljubezen in podporo med in po tem, ko so od njih dobili posojila. Precej sem bil v rokah teh prevarantov in čas mi ne bo dovolil, da bi povedal vse, kar sem v zadnjih nekaj mesecih šel po spletu pri gostu ali dobil posojila, da bi se tukaj domoval v slovenščini, ampak Bog mi je odgovoril molitve s podporo in ljubezni gospe Rosselle Riccardo, ki me je sprejela in razumela z menoj kljub mojemu prvotnemu dvomu in nezaupljivosti ter s svojim dobrim srcem in ljubeznijo, zdaj sem lastnica doma prek svojih 2-odstotnih posojilnih skladov in sem se zaobljubila širite to novico in tudi svetu sporočite, da je še vedno pristnih in nekaj dobrih spletnih posojilnic, ki lahko pomagajo in oživijo suho kost, kot sem bila prej. Ne poslušajte in preberite tega pričevanja, ker je to resnična izkušnja, ki spreminja življenje, in vsakdo, ki potrebuje to vrsto obračanja, ne sme oklevati ali dvomiti v to, ker sem dokazal in prisegam na nebesa, da je ta zgodba resnična in tudi zgodba moje izkušnje z njimi. Oglejte si jih po e-pošti, če potrebujete finančna sredstva! email: rossellacooperative@hotmail.com, ali pa jo lahko pokličete prek njenega e-poštnega naslova: rossellacooperative@hotmail.com za hiter klic klepeta ali whatsapp / +35677926593

    Hvala
    Rebeka

    OdgovoriIzbriši
  12. Potrebujete nujno kakršno koli posojilo? Posojila za likvidacijo dolgov ali posojila za izboljšanje poslovanja so vas zavrnile druge banke in finančne institucije? Potrebujete posojilo ali hipoteko? To je mesto za iskanje, tukaj smo, da rešimo vse vaše finančne težave. Za javnost si izposojamo denar. Potrebujete finančno pomoč s slabim upnikom, ki potrebuje denar. Če želite plačati komercialno naložbo po razumni stopnji 3%, naj vas s to metodo obvestim, da nudimo zanesljivo in koristno pomoč in vam jo bomo pripravljeni posoditi. Pišite nam danes po e-pošti: daveloganloanfirm@gmail.com Pokliči / Besedilo: +1(501)800-0690 In Whatsapp: +1 (315) 640-3560

    POTREBUJETE POSOJILO?
    Vprašaj me.

    OdgovoriIzbriši
  13. Zdravo vsi ,
    Jaz sem Rebeka iz Ljubljane in želim samo izraziti globoko zahvalo Cooprative Rosselli za njihovo iskrenost, odprtost, preglednost, resnicoljubnost, ljubezen in podporo med in po tem, ko so od njih dobili posojila. Precej sem bil v rokah teh prevarantov in čas mi ne bo dovolil, da bi povedal vse, kar sem v zadnjih nekaj mesecih šel po spletu pri gostu ali dobil posojila, da bi se tukaj domoval v slovenščini, ampak Bog mi je odgovoril molitve s podporo in ljubezni gospe Rosselle Riccardo, ki me je sprejela in razumela z menoj kljub mojemu prvotnemu dvomu in nezaupljivosti ter s svojim dobrim srcem in ljubeznijo, zdaj sem lastnica doma prek svojih 2-odstotnih posojilnih skladov in sem se zaobljubila širite to novico in tudi svetu sporočite, da je še vedno pristnih in nekaj dobrih spletnih posojilnic, ki lahko pomagajo in oživijo suho kost, kot sem bila prej. Ne poslušajte in preberite tega pričevanja, ker je to resnična izkušnja, ki spreminja življenje, in vsakdo, ki potrebuje to vrsto obračanja, ne sme oklevati ali dvomiti v to, ker sem dokazal in prisegam na nebesa, da je ta zgodba resnična in tudi zgodba moje izkušnje z njimi. Oglejte si jih po e-pošti, če potrebujete finančna sredstva! email: rossellacooperative@hotmail.com, ali pa jo lahko pokličete prek njenega e-poštnega naslova: rossellacooperative@hotmail.com za hiter klic klepeta ali whatsapp / +35677926593

    Hvala
    Rebeka

    OdgovoriIzbriši
  14. Investing with Wilsontrades has been the greatest thing that ever happened to me, I so much appreciate him for his good work over investors for granting us the opportunity to earn income weekly through their Investment platform I invested 1500 Euros about 7 days ago i just received 15,350.00 Euros profit, If you want to start making profit on cryptocurrencies investment today wilsontrades is all you need
    email: wilsontradeszone@gmail.com
    Whats-app: +27633586789 ...

    OdgovoriIzbriši
  15. Dober dan gospod/gospa.
    ROBERTS GONZALO FUNDING je zasebno posojilno podjetje, ki ponuja posojila z nizkimi obrestnimi merami le 2%. The
    določitev posojila se giblje od 100.000 $ do milijonov dolarjev, pogoji za razvoj poslovanja, širitev marže / konkurenčna podjetja.
    Ponujamo tudi različna posojila
    kot naprimer-
    *Osebna posojila (z in brez zavarovanja)
    * Komercialna posojila (z in brez zavarovanja)
    * Konsolidacijsko posojilo.
    Za več informacij in povpraševanja nam še danes pošljite e-pošto na robertsgonzalofunding@gmail.com
    S prijetnimi pozdravi.

    OdgovoriIzbriši