četrtek, 3. julij 2008

Sistemske zadeve

Zadnjič sem si končno kupil nov monitor.
.
Vzameš prvega... odviješ, daš na mizo,... pa je?
E... ni tako enostavno. Tule je:
.
Izbiranje
.
Najprej sem nekaj let čakal, da bi ploščati monitorji z ločljivostjo 1920x1200 postali dovolj poceni.
Potem sem počakal še malo, da bi dovolj poceni postali tudi tisti, ki niso čisto najslabši.
Najdlje sem čakal, da bi kdo izdelal monitor, ki bi bil po diagonali manjši od 24".
Potem sem malo preletel forume na temo LCD, TFT in celo S-PVA.
.
Sprva sem se precej ogrel za model Thinkvision L220x tvrdke Lenovo (kot se imenuje IBM, odkar so ga kupili Kitajci). Prvi 22" LCD monitor z resolucijo 1920x1200 (ne vem zakaj, razen mnogo manjših na laptopih, tega sploh ni!?), S-PVA matrika... Kritike so super, cena sprejemljiva. Premislil pa sem si po tem, ko sem preletel tale zanimiv forum (čez 300 komentarjev!). "Verniki" monitor hvalijo in priporočajo, posebej so navdušeni nad izjemno reprodukcijo barv, hkrati pa pravijo, da je treba vsaj en teden, da se na te nečloveško strupene barve navadiš, in da ga je treba itak skalibrirati s kvalitetnim kalibratorjem za vsaj 200$. Vsak, ki ga "verniki" prepričajo, pa potem na forumu jamra, kako nenaravno strupene da so barve in da se tega nikakor ne da porihtat, pa da so črke vse meglene...
Tako da sem potem vzel kar 24" SyncMaster 2493HM tvrdke Samsung. Ocenjen je visoko, meni se zdi lep, kombinacija sijajne črne in kroma se mi ponovi na "radiu", ki je v bližini, pa še zvočnike sem lahko odstranil z mize, ker ima že vgrajene. Kupil sem ga v Celovcu, 30 ojrov ceneje kot kjerkoli tu.
.
Ja... Pa?
Aha:
.
Priklop
.
Svoj glavni računalnik sem kupil pred 5 leti. Takrat sem dal samo za škatlo 1000 ojrov, tako da bi za nekaj časa zalegel. Da bi se ga dalo kasneje kaj dopolnjevati, a ne.
2,4 GHz P4 sicer ni več kos novim dvojedrnim procesorjem, kakršnega imam v poceni laptopu, ampak zaenkrat mi še zadošča.
Papirje imam navado hraniti, med drugim tudi načrt matične plošče itd. No, not sem imel tudi Nvidijino 5200 FX s 128 MB rama, kar je bila tedaj super zmogljiva grafična kartica. Ker sem monitor vseskozi poganjal na 1600x1200, sem domneval, da bo novi lepo sedel.
Ni.
Šlo je enako kot prej, na novem pa mi je na vsaki strani ostal 160 pixlov širok črn pas. Downloadal sem si nove drajverje za staro kartico, pa še vedno nič. Poleg tega je vse skupaj tako zmrzovalo, da sem moral priključiti stari monitor, da bi sploh lahko prišel v "safe mode"... Sklenil sem, da rabim novo.
Ampak kakšna bi pasala? Zdaj so vse na PCI-e, jaz pa mam veliko zastarelih PCI slotov in AGP8x, v katerem je grafična. Iskal sem torej kartco AGP in spraševal prodajalce, kaka bi bla zame najboljša. Namesto Nvidie 7900 GT z 256, sem na koncu naročil tako z ATI-jevim procesorjem 2600 in 512 MB rama, ki je tretjino cenejša in predvsem precej novejša. Da ima novejši ram, DDR3, ki ga moja matična plošča ne podpira, naj ne bi bil problem. Vse na kartici je njena interna zadeva, važno je le, da je priklop (AGP) kompatibilen.
Aja, ker sem nekoč dal za 2x po pol giga rama skoraj 200 ojrof, sem zraven naročil še 2x po 1 giga DDR 400, kar je danes le 54 ojrof. Tako bi moral ves ram laufati na "dual channel", kajne.
.
Menda obstajajo ljudje, ki imajo šraufanje računalnikov za poklic. Takoimenovani sistemci.
Jaz seveda nisem nikakršen sistemc, ampak tozadevno popoln kekec. So pa baje računalniki zgrajeni po neki logiki - in spopadati se s to logiko je seveda izziv. Zato svoje računalnike vedno šraufam sam.
Par tednov nazaj sem denimo prestavil sistem iz starega, 80 GB, na novi, 500 giga interni trdi disk, ki sem ga tudi sam namestil. XP-je sem imel namreč 5 let na nesrečno tesni, 10 Gb particiji, in vse je bilo že neznosno zaštrikano in počasno. Sem se pa tega dolgo izogibal, ker je treba na novo inštalirati prav vse programe. In pospraviti "minulo delo", da se kaj ne izgubi. No, sistem je zdaj lepo aktiviran in vse laufa ko šus.
.
Izpulil sem torej staro in namestil novo grafično kartico. In tisti RAM. In prižgal, da bi namestil drajverje.
Ampak se mi sploh ni hotel zbutati - vmes se je ujel v logično zanko in sproti crkoval in se na novo zaganjal, ne da bi se v redu prižgal. RAM je pa zaznal, 3 giga "runs on dual channel". V "safe mode" mi je uspelo namestiti drajverje, ampak še vedno nič - normalno se ga ni dalo prižgati.
Čas za razmislek.
Najbolj očitna stvar, ki sem se je lahko domislil, je bila - napajalnik.
V škatli sem imel 300W napajalnik, na novi kartici, ki ima seveda že ventilator, pa čisto na drobno piše, da mora biti napajalnik močan vsaj 400W!
Telefoniram trgovcu, če misli, da bi bil problem v pomanjkanju moči, pa mi zatrdi, da seveda rabim nov napajalnik, po možnosti 550W.
Pobrskal sem po internetu, kak napajalnik bi jaz sploh rabil, da bi pasal. Nič jasno...
Potem sem odšraufal svojega in ga odprl (tam kjer piše: ne odpiraj under any circumstances!!!) in ugotovil, da so kabli zaliti v vezje in se jih ne da sneti na tej strani. Zato sem pač izpulil kable na drugem koncu, iz vseh porabnikov, vzel vse skupaj s sabo in šel po novega kar v BTC, ker nisem imel živcev čakati dostave po pošti.
Na koncu sem vzel 450 vatnega, ki je imel vse potrebne kable in predvsem velik, tih propeler na spodnji strani (stari je precej brenčal, kar je res, je res).
Doma sem hitro vse skupaj zmontiral in prižgal, pa - enako kot prej! Ni se hotel zbutati!!!
.
Takoj sem izpulil novo in namestil staro grafično kartico, da bi videl, kaj bo. Pazi to: isto sranje!
Potem sem spet malo razmišljal.
.
Glede na to, da je med butanjem vsakič prišel vsaj tako daleč, da je na črnem ekranu lepo pisalo, da 3 giga rama "runs na dual channel", crknil pa je šele po tem ko je pisalo nekaj v zvezi z AGP, sem zaupal "logiki" in v brk njegovemu zatrjevanju - računalniku izpulil par palic rama. Če sem hkrati namestil kartico in ram, pa če vzamemo, da s kartico ne sme biti nič narobe - potem mora biti ram!

Odstranil sem starega in pustil nov ram.
ČUDEŽ!
Namesto 1 GB (in namesto 3 GB) - bo zaenkrat notri 2 giga rama.
Bom pa najbrž hitro kupil še 2 enaka, ker je to zadnja možnost,
da bi tu notri kdaj imel 4...
.
Happy End
.
Računalnik dela ko šus. Monitor je super. Včasih ga zasukam za 90° in slika se avtomatsko prilagodi. Prostora je končno dovolj - na "namizju" in na mizi.
Še nauk:
ne mešaj 5 let starega in novega rama, četudi sta kao kompatibilna.
.
Lahko noč.

3 komentarji:

  1. Glede na pristop in izbiro predvidevam, da kalkulator ne uporabljas v umetnostni sferi :)

    OdgovoriIzbriši
  2. Na 4 GB jaz ne bi računal... karkoli več kot 2 GB je za 99% opravil nepotrebnih, 32-bitni operacijski sistemi pa več kot 3 GB itak ne znajo naslavljat.

    OdgovoriIzbriši
  3. @mg: seveda, seveda

    @peter: hvala za nasvet, bom upošteval.

    - btw - a kdo ve, kakšna je uradna politika MS v zvezi z OEM Windowsi?
    se pravi, koliko osnovne konfiguracije mora ostati, da smeš program legalno uporabljati?
    jaz imam denimo od tega le še matično ploščo, procesor in ohišje, na katerem je malepka.
    po mojem zadošča kos z nalepko - ohišje :))

    OdgovoriIzbriši